OVER MIJ

1974: Geboren in het Brabantse land. Opgegroeid tussen kwakende kikkers en klavertjes vier. Muziek, dansen, bewegen vind ik heerlijk. Maar ik kan ook uren stilzitten en filosoferen terwijl ik de hele wereld aan elkaar knutsel met 'schatten' die ik buiten verzamel. Want ik hou van buiten zijn. Wonderlijke dingen ontstaan er. Niet alleen in mijn hoofd maar ook in mijn handen. En ik vertel èn luister graag naar mooie, inspirerende verhalen. De dagen zijn te kort want duizend en één dingen inspireren mij. Als ik een studie moet kiezen, lijkt dit ineens een handicap.

1992: Ik begin met de PABO, maar mijn honger naar kennis en inspiratie wordt hier niet gestild. Na mijn propedeuse begin ik daarom twee andere studies: Film & Televisiewetenschap en Media- & Cultuureducatie aan de Universiteit Utrecht. Ondertussen werk ik voor filmfestivals en -producenten en begeleid ik scholen in onder andere het Jeugdlab van het Universiteitsmuseum. Ik leer hoe je met woord, tekst èn beeld verhalen kunt vertellen. En hoe je met de juiste mix van verwondering, creativiteit en verdieping elke doelgroep kunt bereiken.

1998: In mijn afstudeerscriptie komen de kennis en ervaring samen die ik tijdens mijn drie studies heb opgedaan. Mijn onderzoek naar de inzet van audiovisuele middelen als kennis- en cultuuroverdragers in het basisonderwijs wordt genomineerd voor de Prof. Dr. J.M. Peters Prijs. Via mijn scriptie beland ik in een werkgroep die op initiatief van de Raad voor Cultuur draagvlak wil creëren voor media-educatie in het onderwijs; de voorloper van Mediawijzer.net.

1999: Ik ga aan de slag bij BosBros. Film-en TV Productions en ben vooral films (o.a. Minoes en Ja Zuster, Nee Zuster) en tv-programma's (o.a. Groot Licht) aan het produceren. Een geweldige ervaring rijker besluit ik na drie jaar dat mijn educatief hart toch harder klopt en ga weer het onderwijs in.

2002: Bij de ISK geef ik een jaar lang NT2-les en computeronderwijs. Een mooie uitdaging, want ik kom werkelijk van alles tegen. Van leergierige analfabeten en slimme jongens en meiden tot 'kansloze' jongeren. Allemaal met hun eigen leerstijl. Een geweldige uitdaging om hen te motiveren tot leren!

2003: Een baan als educatiespecialist bij Kunstencentrum, Theater en Bibliotheek Idea in Soest (nu Regiocultuurcentrum Utrecht Midden). Cultuureducatie; mediawijsheid, kunst-, erfgoed- en literatuureducatie en Leven Lang Leren hebben mijn speciale aandacht.
Ik opereer op verschillende abstractieniveaus en voel me als een vis in het water. Landelijk denk ik in diverse werkgroepen mee over ontwikkelingen en innovaties op educatiegebied. Lokaal zet ik samenwerkingsverbanden op met gemeentelijke instanties, culturele, erfgoed- en onderwijsinstellingen. Tegelijkertijd bedenk ik cursussen en activiteiten, die ik op de werkvloer uitvoer. Zo kan ik mijn creativiteit kwijt en houd ik contact met de verschillende doelgroepen. Mijn 'duizend en één dingen-handicap' is mijn grootste kracht geworden.

2010: Mijn ideeën en plannen overstijgen steeds vaker de kaders van mijn functie. Wat begint als een proefballonnetje blijkt steeds duidelijker een goed idee. Eind 2010 is het zover, ik waag de stap en begin mijn eigen bedrijf. JONGLEERT is een feit.

Bekijk mijn loopbaan bij JONGLEERT op LinkedIn.