VANDAAG: "Rustdag van het mobieltje"

Vandaag is de tweede editie van de "Rustdag van het mobieltje". In het leven geroepen door Pim van Rossum, leraar Loopbaan en Burgerschapsvorming aan het ROC van Amsterdam omdat hij zelf een burn-out kreeg door zijn "voortdurende drang naar informatie". Infobesitas noemen ze dat ook wel. Digitale rusteloosheid. Bang zijn dat je achterloopt op de rest omdat je niet alle berichten van vrienden en niet-vrienden leest. Lastige opdracht voor jezelf lijkt me dat. Ik heb er gelukkig geen last van want ik heb een behoorlijk 'mindful digitaal bestaan'. Kernwoorden daaruit zijn "bewust", "met aandacht" en "begrensd" omgaan met media. Voor de een saai, voor de ander mediawijs.
En voor wie denkt dat het onmogelijk is om een dag zonder mobiel te leven, hier het bewijs dat het kan!

Mindmappen met groep 7 voor STOP!

Voor het e-learningproject STOP! voor groep 7/8, schrijven leerlingen een recensie over een film van Two Ambassadors. Daarbij moeten ze nadenken over wat ze zélf zouden kunnen doen aan de millenniumdoelen en dat verbeelden ze vervolgens met de app Comicbook (zie vorige post).
Om dit creatieve bewustwordingsproces voor hen te vergemakkelijken, breng ik met hen met de app Pearltrees in kaart wat ze bij het schrijven van hun recensies én tijdens de discussies allemaal al bedacht hadden. Dit helpt hen enorm bij het verbeelden van hun eigen handelingen tot een stripverhaal in de laatste les.

Hier een voorbeeld van groep 7 en wat zij denken te kunnen doen aan milleniumdoel 8: Eerlijke handel en minder schulden voor arme landen.


E-learningproject STOP! maakt leerlingen media- én wereldwijs!

In vijf lessen mediawijs én een wereldburger worden op een manier die jongeren aanspreekt? Het kan! Dat bewijzen ook deze keer weer de leerlingen van groep 7 die meededen aan het e-learningproject STOP! Met mijn social media-accounts en iPads verkenden zij de wereld van internet, moderne media en apps en leerden zij wat de millenniumdoelen zijn. In online én offline discussies met elkaar maar ook met de makers van de films van Two Ambassadors kwamen zij in aanraking met andere meningen en denkbeelden en leerden zij hun eigen meningen te onderbouwen en te verwoorden. En welke informatie is nou wel betrouwbaar en welke niet? Hoe bepaal je dat? En wat zet je wel en niet online? Ook dat weten ze nu!
Neem een kijkje op hun blogs, en laat je verrassen, inspireren en geniet vooral van hun oplossingen om de millenniumdoelen aan te pakken!

www.stopgroep1.blogspot.nl
www.stopgroep2.blogspot.nl
www.stopgroep3.blogspot.nl
www.stopgroep4.blogspot.nl
www.stopgroep5.blogspot.nl

Wil je STOP! ook op school voor groep 7 of 8, of in het voortgezet of middelbaar onderwijs? Dat kan! Neem contact met mij op voor de verschillende mogelijkheden.

Je eigen boek maken voor 1 tot 99 jarigen met een unieke app

Je eigen boek maken; met de app Blurb kan dat heel makkelijk én op een heel leuke manier. Vanaf het moment dat je kan praten en tekenen tot je 99 bent blijft dit super leuk om te doen! Hier een voorbeeld dat ik maakte met groep 2. Rafel (5) verzon zelf het verhaal, tekende, schreef de tekst en sprak deze vervolgens ook zelf in. Zie hier het resultaat: