Creatief schrijven: een belangrijke vaardigheid voor de 21ste eeuw!

Voor de zomervakantie vroeg De Schoolschrijver mij of ik educatieve filmpjes en lesmateriaal wilde maken voor de bovenbouw van de basisschool over creatief schrijven. Als onderwijsspecialist met een focus op lees- en taalvaardigheid maar ook op creativiteit, weet ik als geen ander dat er op scholen veel aandacht is voor technisch lezen en schrijven maar zeer weinig voor het creatieve schrijfproces. En dat terwijl je kinderen de liefde en motivatie voor lezen en schrijven waarschijnlijk sneller én makkelijker bijbrengt door juist het creatieve proces te stimuleren en te ontwikkelen. Kinderen krijgen er zelfkennis en zelfvertrouwen door, en ze leren dat je ook kunt genieten van verhalen als je niet persé goed kunt lezen of schrijven. Creativiteit is niet voor niets ook één van de belangrijke zeven vaardigheden die vallen onder de zogenaamde '21 st century skills': de vaardigheden die je als kind nodig hebt om mee te kunnen doen in onze 21ste eeuw.

Met veel plezier heb ik afgelopen zomer samengewerkt om dit creatieve proces vorm te geven met o.a. kinderboekenschrijfster Janneke Schotveld en filmmakers Peter Sterk en Fedor van Rossem, die ik nog ken uit de tijd dat ik films maakte bij Bos Bros. Hoe bedenk je nu eigenlijk een verhaal en waar moet je allemaal op letten? En hoe breng ik mijn idee tot leven? Allemaal vragen die je tegenkomt als je zelf een verhaal wil schrijven. En dat is precies wat kinderen op veel basisscholen in Nederland nu aan het doen zijn; een verhaal afschrijven dat Janneke Schotveld heeft verzonnen speciaal voor de Schrijfwedstrijd van ABNAMRO

Tot aan 16 oktober (in de Kinderboekenweek dus) kunnen kinderen meedoen met de wedstrijd. De winnaar krijgt een figurantenrol in de film Superjuffie (naar het bekende boek van Janneke). Meer informatie zoals de lesbrieven en werkbladen voor in de les vind je op de site van ABNAMRO. En natuurlijk vind je daar de bijbehorende filmpjes die ik hier graag ook presenteer:







Online Privacy

Online Privacy is een steeds vaker terugkerend thema in de samenleving. Wat moet je er over weten als school en hoe kun je ermee aan de slag in de klas? Voor Kennisnet ontwikkelde ik zes lessen over Privacy voor de bovenbouw PO, onderbouw VMBO en onderbouw HAVO/VWO: http://teleblik.nl/news/2014/03/privacy


VANDAAG: "Rustdag van het mobieltje"

Vandaag is de tweede editie van de "Rustdag van het mobieltje". In het leven geroepen door Pim van Rossum, leraar Loopbaan en Burgerschapsvorming aan het ROC van Amsterdam omdat hij zelf een burn-out kreeg door zijn "voortdurende drang naar informatie". Infobesitas noemen ze dat ook wel. Digitale rusteloosheid. Bang zijn dat je achterloopt op de rest omdat je niet alle berichten van vrienden en niet-vrienden leest. Lastige opdracht voor jezelf lijkt me dat. Ik heb er gelukkig geen last van want ik heb een behoorlijk 'mindful digitaal bestaan'. Kernwoorden daaruit zijn "bewust", "met aandacht" en "begrensd" omgaan met media. Voor de een saai, voor de ander mediawijs.
En voor wie denkt dat het onmogelijk is om een dag zonder mobiel te leven, hier het bewijs dat het kan!

Mindmappen met groep 7 voor STOP!

Voor het e-learningproject STOP! voor groep 7/8, schrijven leerlingen een recensie over een film van Two Ambassadors. Daarbij moeten ze nadenken over wat ze zélf zouden kunnen doen aan de millenniumdoelen en dat verbeelden ze vervolgens met de app Comicbook (zie vorige post).
Om dit creatieve bewustwordingsproces voor hen te vergemakkelijken, breng ik met hen met de app Pearltrees in kaart wat ze bij het schrijven van hun recensies én tijdens de discussies allemaal al bedacht hadden. Dit helpt hen enorm bij het verbeelden van hun eigen handelingen tot een stripverhaal in de laatste les.

Hier een voorbeeld van groep 7 en wat zij denken te kunnen doen aan milleniumdoel 8: Eerlijke handel en minder schulden voor arme landen.


E-learningproject STOP! maakt leerlingen media- én wereldwijs!

In vijf lessen mediawijs én een wereldburger worden op een manier die jongeren aanspreekt? Het kan! Dat bewijzen ook deze keer weer de leerlingen van groep 7 die meededen aan het e-learningproject STOP! Met mijn social media-accounts en iPads verkenden zij de wereld van internet, moderne media en apps en leerden zij wat de millenniumdoelen zijn. In online én offline discussies met elkaar maar ook met de makers van de films van Two Ambassadors kwamen zij in aanraking met andere meningen en denkbeelden en leerden zij hun eigen meningen te onderbouwen en te verwoorden. En welke informatie is nou wel betrouwbaar en welke niet? Hoe bepaal je dat? En wat zet je wel en niet online? Ook dat weten ze nu!
Neem een kijkje op hun blogs, en laat je verrassen, inspireren en geniet vooral van hun oplossingen om de millenniumdoelen aan te pakken!

www.stopgroep1.blogspot.nl
www.stopgroep2.blogspot.nl
www.stopgroep3.blogspot.nl
www.stopgroep4.blogspot.nl
www.stopgroep5.blogspot.nl

Wil je STOP! ook op school voor groep 7 of 8, of in het voortgezet of middelbaar onderwijs? Dat kan! Neem contact met mij op voor de verschillende mogelijkheden.